Pravidlá kategórie Stopár 2021


Súťažná úloha

Zostrojiť autonómneho mobilného robota, ktorý prejde po určenej dráhe a v časovom limite do cieľa. Smer a trasa je daná tmavým pruhom, na dráhe sú umiestnené rozličné prekážky.

Dráha

Podklad dráhy bude svetlý (biely) s tmavou (čiernou) vodiacou čiarou šírky 15+/-1 mm. Celková dĺžka dráhy nepresiahne 20 m. Dráhu si môžu účastníci vytlačiť svojpomocne, zlepiť z menších dielov, alebo objednať u organizátora.

Najmenší polomer oblúkov na trati bude 5 cm. Na dráhe, podobne ako v reálnom svete, sa môžu vyskytovať náhodné prekážky (napr. prerušená vodiaca čiara, prekážka na vodiacej čiare a iné).

Úlohou robota nie je hľadať správnu cestu, ale výhradne sledovať tmavú čiaru.

Na rozdiel od predošlých ročníkov, dráhu tentoraz zverejníme vopred. Prekážky sa na dráhe môžu vyskytnúť len na vopred vyznačených miestach, ale ich konkrétnu polohu sa dozvie účastník až tesne pred štartom. Okolo čiary bude na každej strane bezpečný pás, ale napriek tomu je možné robotom jazdiť aj mimo plochy danej predtlačenou dráhou. Ak si súťažiaci zhotoví dráhu svojpomocne, musí dbať na správne rozmery a plynulé prechody medzi časťami dráhy. Dráha nemusí byť vytlačená farebne, stačí čiernobielo.

nahlad

Na stiahnutie:

Prekážky

Na dráhe sa môžu vyskytnúť v tomto ročníku nasledovné prekážky v rôznom poradí. Nemusia sa vyskytnúť všetky a môžu sa vyskytnúť aj viac ako raz. Ich rozmiestnenie sa môže meniť aj v priebehu súťaže po jednotlivých kolách. Rôzne rozmiestnenie prekážok nemôže byť dôvodom na protesty voči nameranému času.

  • P2: Čierna vodiaca čiara môže byť na ľubovoľnom mieste prerušená v dĺžke max. 7 cm
    Príklad...
  • P6: Na dráhe sa na ľubovoľnom mieste môže objaviť prekážka typu tehla. Po obídení tejto prekážky sa robot musí vrátiť na dráhu najviac 30 cm za prekážkou.
    Príklad...
  • P9: Na dráhe sa na ľubovoľnom mieste môže vyskytnúť "olejová škvrna" čiernej farby, pričom dráha pod ňou môže zmeniť smer. Škvrna je pre robota smrteľne nebezpečná a musí ju obísť.
    Príklad...
  • P10: Na konci dráhy bude vratná slučka, ktorá robota vráti na dráhu v opačnom smere.
    Príklad...

Prekážky P2, P6 a P9 sa môžu vyskytnúť len na pozíciach označených na dráhe číslicami 1-5. Konkrétne rozmiestnenie sa súťažiaci dozvie tesne pred štartom. Nevyužité pozície pre prekážky P2 (prerušenia) môže (ale nemusí) súťažiaci prekryť čiernou čiarou. Prekážka P6 (tehla) má rozmery 250x120x65 mm a súťažiaci ju môže nahradiť ľubovoľným iným materiálom. Ak však príde ku kontaktu robota s prekážkou, nesmie sa posunúť, inak sa aplikuje pravidlo o poškodení súťažnej dráhy. Prekážku P9 (olejová škvrna) musí súťažiaci umiestniť presne podľa pokynov rozhodcu. Prechod medzi škvrnou a plochou si musí súťažiaci zabezpečiť tak, aby s ním robot nemal problémy. Zaseknutie robota na ktorejkoľvek prekážke nie je dôvodom na opakovanie pokusu.

Činnosť robota

Po umiestnení robota na začiatok čiary a jeho zapnutí súťažiaci nesmie do jeho činnosti nijakým spôsobom zasahovať. Robot musí byť riadený výlučne vstavanými elektronickými obvodmi. Nesmie byť ovládaný ani bezdrôtovo z druhého počítača.

Po prekročení štartovacej čiary robot nesmie opustiť dráhu vyznačenú tmavou čiarou s výnimkou obchádzania prekážky. Pri pohybe nesmie zanechávať žiadne stopy a značky. Na dráhe nesmie ostať ani žiadna jeho súčasť.

Pri poškodení súťažnej dráhy je robot diskvalifikovaný.

Rozmery a veľkosť robota

Maximálne ani minimálne rozmery robota ako aj jeho hmotnosť nie sú nijako obmedzené.

Poradie účastníkov a priebeh súťaže

Poradie súťažiacich bude stanovené tesne pred súťažou losovaním.

V stanovený termín súťaže sa súťažiaci musí pripojiť cez internet do určeného videohovoru a nastaviť svoju kameru tak, aby počas celého pokusu bolo vidno celého robota. Kamera sa môže pohybovať a sledovať pohyb robota.

Na výzvu rozhodcu musí účastník deklarovať svoju pripravenosť a na dráhu rozmiestni prekážky podľa pokynov rozhodcu. Potom položí robota na dráhu kdekoľvek pred štartovciu čiaru a zahlási pripravenosť. Bezprostredne po výzve rozhodcu musí robota odštartovať a ďalej do jeho chodu nezasahovať. Zároveň sa zapne časomiera. Pri akomkoľvek kontakte súťažiaceho a robota sa pokus ukončí. Každý súťažiaci robot môže prejsť dráhu trikrát. Čas medzi pokusmi môže účastník využiť na ľubovoľné opravy a úpravy. Ak sa však nepodarí odštartovať do 1 minúty po výzve na štart, stráca právo absolvovať pokus.

V prípade, že sa prihlási veľa súťažiacich, porota môže znížiť počet povolených pokusov, prípadne vyhlásiť kvalifikačné kolo.

Časové limity

Na prejdenie dráhy je stanovený časový limit 3 minúty. Po troch minútach sa meranie času zastaví a pokus sa zruší. Aj napriek tomuto handicapu však robot nie je diskvalifikovaný. Zastavenie merania času nemá nijaký vplyv na ostatné pokusy. Keďže pri online súťaži nedokážeme merať čas s presnosťou pod 1 sekundu, budú všetky roboty s časom +/- 1 sekunda umiestnené na rovnakom mieste.

Hodnotenie a ceny

Víťazom sa stane robot s najnižším dosiahnutým časom zo všetkých pokusov. Nedokončená jazda sa hodnotiť nebude. Okrem toho môže porota udeliť cenu za najlepšiu konštrukciu a najelegantnejšiu konštrukciu.

V prípade, že sa na medailovej priečke umiestni viacero robotov, ceny sa rozdelia rovnomerne.

A samozrejme platia tiež všetky spoločné pravidlá.

FAQ

  • Ako si mám vytlačiť takú veľkú dráhu?
    Vytlačí vám ju bez problémov miestna tlačiareň. Ceny sa pohybujú okolo 5 az 10,- a bežne aj menej. Doma si ju môžete poskladať z papierov A4, ktoré zlepíte. Okrem toho si ju môžete do 15. marca aj objednať u organizátora.
  • Koľko to bude stáť?
    10,- tlac, 3,- valcovy tubus, 3,- postovne - vysledná cena bude závislá aj od počtu objednávok.
  • "Rovnakou trasou sa musi vratit naspat" sa mysli aj rovnaka odbocka na rozdvojenej ciare?
    Nie, to nie je nevyhnutne.
  • Cez slucku mam prejst ktorym smerom?
    To je jedno.
  • Ak by som nahodou dostal tehlu na 3. pozicii, musim ju dat sikmo?
    Ano, presne tak ako je tam naznacene..