Diskusia k pravidlám
- Zmeny v pravidlách
- 2010: V kategórii stopár pribudli nové prekážky - mostík a dvere.
Komentáre
Tu sa môžete vyjadriť k zmenám, prípadne spýtať ak je niečo nejasné.
User comments: (Poznamky:)
Richard Balogh, 2010-02-04 23:12:31, reply
> Čo získa robot, ktorý posunie kocku a odtlačí dvere ?
Čas. Dráha bude vymyslená tak, aby sa oplatilo dvere otvoriť.
To, či sme pravidlá pokazili by som radšej riešil až po súťaži.Johny33333, 2010-02-07 19:22:22, reply
Mne sa nové pravidlá resp. prekážky veľmi páčia, som rád že niečo pribudlo, čím viac prekážok, tým zaujímavejšie to bude pre divákov a jednoduchšie pre moderátora. Bude viac čo komentovať a roboty sa pomenia.
Čo získa robot ktorý otvorí dvere? Minimálne bude riadny macher a ziska veľký obdiv :) Ale je pravda, že obídenie tunela sa zdá zatiaľ asi najvýhodnejšie. Okrem toho, že robot nebude musieť "zvažovať" či stojí pred tehlou alebo pred tunelom, vyhne sa aj ďalšej - prekážke výraznej zmene svetelných pomerov. Asi by bolo fajn keby odsunutie kocky, ďalej počkanie pred dverami a až nakoniec obídenie tunela bolo v tomto poradí aj hodnotené alebo teda potrestané. Samozrejme je to len môj názor - môj rebríček obtiažnosti. Ešte by ma zaujímalo, či tá kocka môže byť naozaj kdekoľvek medzi štartom a tunelom, alebo bude len niekde nie veľmi ďaleko pred tunelom (dverami). A ešte taká nepodstatná drobnosť - z pravidiel by som odstránil vetu Celkové prevýšenie nepresiahne 3 cm, maximálne stúpanie a klesanie je 5%. Alebo upravil na 13cm a 30% :)
#JRichard Balogh, 2010-02-11 22:13:46, reply
Kdekoľvek medzi štartom a tunelom. Ale prekážka TEHLA bude až za tunelom.Peto, 2010-02-07 20:50:27, reply
Suhlasim s Johny33333, tiez som spokojny so zmenami v pravidlach, rozhodne to bude zaujimavejsie. Verim ze porota bude prihliadat na robotov "machrov" co otvoria dvere inteligentne s kockou - napriklad ocenenim za najelegantnejsiu konstrukciu.
Otazka - Odsunutie kocky musi byt realizovane priamo robotom - teda pride a odsunie? Lebo teoreticky by mohol kocku odsunut aj inymi sposobmi, napr. "vystrelenim" nejakeho "naboja" ktorym k by kocku posunul...Mišo, 2010-02-09 13:20:56, reply
Ak by tí roboti tu kocku skutočne odsúvali bolo by to pekné. Ale skutočnosť je taká, že žiadny robot sa o nejakú kocku nebude zaujímať. Pravdepodobne ju ten robot odsunie len náhodou, ak bude dosť široký a neschopný udržať sa na dráhe. Predstava ako by to malo vyzerať a realita tú dve úplne odlišné veci.
Keď si ešte napr. zoberiete tunel je tam kôli tomu aby sa zhoršili svetelné podmienky. Čo je vlastne úplná blbosť. Všetci roboti idú na infra senzory, ktoré sú ešte nejakým spôsobom odtienené aby na nich nesvietilo svetlo. Takže sa v tuneli ešte tie svetelné podmienky pre robota zlepšia.Peto, 2010-02-10 20:00:51, reply
No nesuhlasim, minimalne moj robot sa o kocku bude zaujimat, aspon sa o to pokusi. Ved uvidime aka bude realita, ja by som to hned nezavrhoval, hlavne nie predtym ako sa to vyskusa.
A co sa tyka tunela, podla mna to nieje to blbost, pretoze nie vsetky roboty pouzivaju infra, aj ked suhlasim, ze vacsina. Spomeniem napr. robota Camerusa, ktory pouzival kameru, tak si myslim ze prenho bol tunel problem, musel si prisvetlovat. A tunel je zaujimavy aj pre divakov, a je to aj pekny "filter" na rozmery robota, niektore mali vazne problemy sa dobho zmestit, dokonca som pocul, ze to robilo problem aj minulorocnemu vitazovi(tusim z Barcelony), ktory noc pred sutazou upravoval robota, aby sa zmestil do tunela - nakoniec sa mu to oplatilo.Mišo, 2010-02-11 09:45:10, reply
Camerusa používa infra, kamera je len pomocná.
To že sa nezmestia do tunela je ich problém.
Tunel je síce zaujímavý aspoň pre dívákov ale išlo mi o ten nezmysel, prečo tam ten tunel je.Peto, 2010-02-11 09:49:43, reply
S tym Camerusom by som si nebol isty, ale nehadam sa.
To ze sa nezmestia do tunela je ich problem - ved prave - problem ktory musia konstrukteri brat do uvahy pri stavbe!Johny, 2010-03-23 19:04:39, reply
Zdravím, chcem len dodať, že môj robot nepoužíva žiadne infra, dokonca ma IR filter na kamere, takže prisvietiť dráhu si musím. Ale snáď to môj Dilino zvládne, podotýkam, že kamera je jediný senzor na čiaru, ktorý používam :)Richard Balogh, 2010-02-11 22:14:48, reply
Nemusi tam ten robot prist, moze mat nejake vysuvacie rameno. Vystrelovanie asi radsej nie.Lenco, 2010-04-08 17:03:14, reply
Vystreľovanie je neprípustné kvôli pravidlám, pretože na dráhe nesmie ostať žiadna jeho súčasť.Johny33333, 2010-02-11 16:37:43, reply
Petovi: Ked si kuknes spolocne pravidla, pise sa tam, ze robot nesmie byt
nebezpecny, lebo bude vypnuty. :D A odsunut pol kilovu kocku, to by musel byt
dost silny vystrel :) Ale povedzme keby aj vykotulal smerom ku kocke nejaku
tazku zeleznu gulu, ktora by do nej narazila, to by slo, nebolo by to nebezpecne, ale v spolocnych pravidlach sa tiez pise, ze robot sa nesmie pocas jazdy rozpadnut, myslim ze ani nesmie nechavat na drahe ziadne svoje casti, cize do ciela musi asi prist v tej zostave ako odisiel. Mozno by stacilo potom tu gulu zobrat nas5, napriklad pritiahnut ju naspat na snurke :)
Misovi: Tak sorry ale roboti "vedia" hrat futbal, jazdit na bicykli(na takom
malom, ale ide o to ze vedia udrzat rovnovahu na dvoch kolesach) brat a skumat vzorky po vystreleni na Mars, ..., myslis ze budu mat problem s odsunutim kocky?? :D A ako vies(te) aka je realita? Nemyslim si ze odsunut kocku je neprekonatelny problem.. A tunel ma zmysel, snimace su odtienene preto aby nedochadzalo k zmene ich osvetlenia. Konstrukterovi ktory poskladal aspon jedneho robota by malo byt z praxe jasne, ze ked robot pride do tmy, zvacsi sa odpor jeho snimacov a pokojne sa moze stat (pri zle nastavenych hraniciach, alebo nevhodne zvolenom proti-odpore), ze robot vyhodnoti signal ako keby mal pod kazdym snimacom ciaru. Snimace sa totiz nedaju dokonale odtienit. A Peto ma tiez pravdu ze tunel striehne na nadrozmernych robotov. A spominam si ze robil problem aj robotom s ultrazvukovym snimacom prekazky.. Myslim ze nema zmysel dalej o tom pisat.. Tunel je fajn.
p. Baloghovi: Mozeme mat na robotovi prepinac ktorym zmenime taktiku v tretom
kole? Napriklad prve dve prejde robot na istotu - nebude odsuvat kocku a v tom
tretom sa uz len bude predvadzat pred divakmi? :))Peto, 2010-02-11 20:54:57, reply
Dobre vravis, aj mna to potom napadlo, ze to asi neni idealne riesenie, ale mozno by bolo zaujimave... A presne ma napadla aj ta gula na snurke! Uviedol som to hlavne ako priklad ku otazke, ci musi robot prist ku kocke a odsunut ju, alebo moze pouzit aj iny sposob. Mam este jeden napad, ale zatial by som si ho chcel nechat pre seba, kvoli konkurencii...Richard Balogh, 2010-02-11 22:20:29, reply
Myslim, ze prepinac neporusuje ziadne pravidlo a ani tzv. "ducha" pravidiel. Mne vadi len ked niekto do tretieho kola preprogramuje robota stylom tehla je dlha 15 cm, tak obid tehlu dolava 3 vpred 16 dolava 3. Ziadna inteligencia, pevne rozmery.jurec, 2010-02-11 19:27:06, reply
ako velky by mal byt robot na mys v bludiskuRichard Balogh, 2010-02-11 22:24:40, reply
25 x 25 x hocikoľko cmjurec, 2010-02-11 19:30:27, reply
sorry nevsimol som si v pravidlach uz viemRichard Balogh, 2010-02-11 22:23:39, reply
Rád by som vysvetlil, ako je to myslené s tou kockou. Nechceli sme, aby museli ľudia stavať stále zložitejšie roboty, ale aby sa dalo využiť to čo už majú postavené. Skoro všetci, čo seriózne obchádzajú tehlu majú na boku snímač, aby vedeli, kedy je koniec tehly. Tým istým snímačom môžu detekovať aj kocku. Okrem toho stačí kocku naozaj odsunúť, takže zasa netreba žiaden dodatočný hardware. Ak vymyslíte niečo navyše, fajn. Ale aj ten, kto nechce už investovať do ďalšieho vybavenia na svojom robotovi sa môže pohrať so softvérom a vyriešiť to.A., 2010-02-11 23:12:10, reply
Ok, takže můžu předpokládat, že tehla bude až za tunelem? Pokud ano, tak se vše zjednodušuje a vrhneme se na řešení kostky.
Větším problémem než tunel nebo kostka je pro nás spíš ten mostek, ale to už jsme snad taky vyřešili :-)A., 2010-02-11 23:30:20, reply
A je takto známá i pozice mostku (protože čidlo ho bude detekovat úplně stejně jako cihlu :-) )?
Díky!Juraj, 2010-02-12 14:53:41, reply
Mal by som tiez otazku, ako moze robot odlisit tie dvere od tehly?Richard Balogh, 2010-02-12 14:55:35, reply
Poradie je dolezite: najprv dvere, potom tehla.Igor, 2010-02-12 22:44:39, reply
Tá kocka bude určite zaujímavá. Len sa bojím, že tých robotov "čo seriózne obchádzajú tehlu" sa dá spočítať na jednej ruke, ale aspoň bude sranda sledovať lego robotov, čo budú robiť.
Ale ako hovorí "A." môžu mať niektorí roboti problém s mostíkom, lebo ho môžu rozpoznávať ako tehlu...no čo, tak to musia brať do úvahy a nastaviť dobre snímače a ak nie, tak aspoň bude sranda :)Juraj, 2010-02-14 18:39:17, reply
síce robota ešte nemám ale chcete povedať, že šikmá plocha na mostíku dokáže odraziť signál späť na robota?Igor, 2010-02-14 19:15:32, reply
To záleží od typu senzorov, ich umiestnenia a nastavenia tolerancie, kedy má "spínať". To stúpanie mostíka je dosť malé, takže by s tým zas taký problém nemal byť. (možno len ak by ten senzor bol blízko zeme a zle nastavená tolerancia)Lukas, 2010-04-16 23:07:54, reply
Pro mně byl velký problém s mostíkem ten, že můj robot nebyl konstrukčně sestaven tak, aby byl schopen vyject mostík. Na kroužku jsme to zkoušeli popředu i pozadu, ale vždy narazil senzory, opřel se o ně a ztratil záběr na kola. Pokud jste ho viděli na Robotchallege [robot TwoOrbis], bude vám vše jasné. Bohužel to nebyl jediný robot, který nebyl kvůli konstrukci schopný vyject most, a tak několik našich robotů prošlo změnou konstrukce.Alex S., 2010-02-16 14:59:30, reply
Mne sa nahodou nove pravidla linefollovera velmi pacia. Su to prave tie zmeny ktore ma presvedcili aby som sa zucastnil tej kategorie. Mam dost tych superrychlich priam zavodnych robotov pochybnej konstrukcie ktore maju vsetko "nakonstantovane" priam pravitkom. Ziadna inteligencia len rokmi odladovany kod. Teraz je pre mna idealna chvilka vstupit do hry prvy krat ked sa pravidla zmenili a da sa povedat ze ma kazdy rovnake sance. Machri z minulych rokov sa môzu kludne vyradit na nejakej z novych prekazok (most bude podla mna krasny filter "nestabilnych" konstrukcii). Robota som pôvodne nestaval do tej kategorie ale kedze ma pasovy podvozok a so stupanim nema ziaden problem a nemusi sa zmestit do tunela (teoreticky by sa zmestil ale nechcem zbytocne skusat stastie :) ) tak som sa rozhodol zapojit. Takze sa na Vas vsetkych tesim a verim ze to bude velmi zaujimave vidiet ako sa nase masinky vyrovnaju s novym ihriskom :) ...stopky, 2010-02-20 12:11:56, reply
napad s otvaranim dveri do tunela je super. kategoria stopar tak bude divacky atraktivnejsia. neslo by ale znizit hmotnost kocky? alebo aspon postavit kocku na kolieskach? nie kazdy sutazi s buldozerom :) postavil som si podvozok s jednoduchym ramenom, a mam celkom problem odtlacit 500g kocku (ramenom, aj robotom). jednoduchy test s cca 250g krabicou som dal na http://www.youtube.com/watch?v=UbqnZ4Oorkw. ak nie, tak to asi fakt postavim buldozer ak chcem otvarat dvere do tunela :)...A., 2010-02-20 18:31:22, reply
To už by ten buldozer mohl vytlačit dveře samotné :))Richard Balogh, 2010-03-18 10:41:54, reply
Tu si musím priznať chybu. Nie je žiaden rozumný dôvod, aby bola kocka práve 500g ťažká. Chceme použiť tú istú kocku aj na kvalifikáciu do kategórie MiniSumo, preto 500g. Ale uznávam, že do Stopára by pokojne mohla byť polovičná, teda 250g.
Ťažko meniť pravidlá v priebehu hry, ale myslím, že túto zmenu by sme si mohli dovoliť.egres, 2010-03-07 22:12:38, reply
mozno som len nieco prehliadol, alebo si zle vypocital :) ale max prevysenie ma byt 3cm, max sklon 5%. mostik moze mat do 10cm. takze kolko je max prevysenie, 3, alebo 10cm? a ak 10, tak na tu vysku by draha musela stupat 200cm, spravne?Richard Balogh, 2010-03-18 10:38:36, reply
Podmienka sa samozrejme týka len súťažnej plochy, mostík ako prekážka je výnimka z pravidla.Andrej, 2010-03-18 09:54:31, reply
Mám otázku ku kategórii Myš v bludisku. Na internete som našiel nasledovný algoritmus pravidla pravej ruky: ak má robot pred sebou voľné políčko, urobí krok vpred a otočí sa vpravo. Ak nie, otočí sa vľavo. Ibaže na mnohých z vašich vzorových bludísk na stránke (odkaz) sa týmto spôsobom nedá dostať do cieľa! Dráhu robota na prvom z vašich príkladov som nakreslil tu:
Andrej, 2010-03-18 09:58:45, reply
Oprava: vlastne to nebola otázka, ale poznámka.Richard Balogh, 2010-03-18 10:37:46, reply
Máte pravdu. Naše bludiská však túto podmienku spĺňajú. Chceme, aby sa súťaže mohli zúčastniť aj súťažiaci s jednoduchšími konštrukciami.Andrej, 2010-03-18 11:20:00, reply
Nie sú niekde na internete súťažné verzie bludísk z minulých ročníkov?Richard Balogh, 2010-03-18 11:22:49, reply
Nie. Ked bude cas a poziadavka, najdem nejake.Andrej, 2010-03-29 09:37:07, reply
To by bolo fajn.Richard Balogh, 2010-03-29 10:44:35, reply
Mate ich tu: Priklady na bludiskaCouvání, 2010-04-01 12:54:53, reply
Může robot couvat? Tedy v určitém úseku se otočí a jede pozpátku...Richard Balogh, 2010-04-06 12:17:00, reply
Myslím, že to neodporuje žiadnemu pravidlu.egres, 2010-04-03 21:45:32, reply
bude mozne v piatok pred sutazou ist skusit na FEI nejaku drahu a bludisko, idealne aj s casomierou a odrazkami, ktore budu pustene okolo trate (kvoli testu IR snimacou).
pripadne na drahe aj mostik a tunel.Richard Balogh, 2010-04-06 12:17:15, reply
Áno.Jiří Štěpanovsky, 2010-04-11 11:56:20, reply
potrebuji pri homologaci 17.4. plnoleteu osobu ?
ja sam plnolety nejsem.Richard Balogh, 2010-04-11 13:36:24, reply
Pri súťaži dospelú osobu nepotrebujete. Samozrejme sa ale predpokladá, že rodičia vedia kde budete a čo tam budete robiť a že s účasťou na súťaži súhlasia. Organizátori nemôžu prevziať zodpovednosť za neplnoleté osoby na súťaži, takže súhlas rodičov je nutný.Andrej Repiský, 2010-04-13 18:19:23, reply
Otázka ku kategórii Myš v Bludisku: môže sa robot dotýkať stien? (Napríklad detegovať prítomnosť steny mechanickým spínačom.) V pravidlách som nenašiel na to zákaz, ale chcem sa uistiť.Richard Balogh, 2010-04-14 08:40:37, reply
Áno, môže sa steny dotýkať. V jednom ročníku sme mali dokonca robota, ktorý sa
po stene odvaloval.Andrej Repiský, 2010-04-19 14:39:30, reply
Kde sa dajú zohnať tie plastové diely, z ktorých je bludisko? Hodilo by sa mi to na domáce testovanie.Add your comment to the end of this page (napiste sem nieco)
